Nieuwsbrief zomer 2011

We hebben weer een aantal prachtige zeegezichten van Haaike Abraham Jaarsma in huis

Van deze schilder hebben wij ook een uniek werk met een gezicht op de zeedijk bij Den Helder met de zweminrichting aan het Marsdiep. De afmetingen van de zeegezichten zijn: 100 x 60 cm en het gezicht op de zeedijk meet 50 x 70 cm.





Eveneens nieuw is een sprankelend bloemstilleven van Jan Makkes. Het meet 80 x 75 cm

Bezoek onze site op www.schilderijen1850-1950.com

.

Nieuwsbrief januari 2010

Nieuwe aanwinsten

Een impressionistisch werk van de Haagse schilder Johan Hendrik Kaemmerer (1894-1979), in de traditionele kleurstelling van de Haagse school, bruin, groen en grijs. Het is een olieverf op doek, 40 x 70 cm. Johan Hendrik Kaemmerer werd in 1894 in Den Haag geboren. Hier bracht hij ook het grootste deel van zijn leven door en hij overleed er in 1979. Hij was leerling van de Academie voor Beeldende  Kunst in Den Haag, van  J.G. van Jole en van Ype Wenning.


Kaemmerer schilderde in de stijl van de Haagse School landschappen interieurs, portretten en enkele stillevens. Hij was bestuurslid van "Pictura Hagensis", de latere "Haagse schetsclub" en erelid van de literaire schilderskring "Patricia" te Boedapest.

 

Naar de Homepagina


Nieuwsbrief winter 2009

OPRUIMING

Na jaren verzamelen gaan wij wat kleiner wonen. Helaas hebben wij niet meer voldoende ruimte voor al onze schilderijen. Op delen van onze collectie bieden we nu kortingen van 30 tot 50%. Heeft u interesse in een specifiek werk laat het ons weten en doe een bod. U bent natuurlijk nog altijd welkom om de collectie bij ons in Opmeer te komen bekijken. 

kunst@hccnet.nl

Nieuwe aanwinsten

Van de zeeschilder Haaike Jaarsma (1881-1950) hebben we weer een fraai zeegezicht met de Helderse botter HD 16. Het is een olieverf op paneel, 50 x 70 cm, gedateerd 1935.

 



H.A.Jaarsma; Zeegezicht met de botter HD 16

Het kunstenaarsschap van Jan Makkes (1935-1999) heeft vele facetten. Een groter contrast bijvoorbeeld dan tussen zijn industrietekeningen en zijn uitbundige bloemstukken en landschappen is welhaast niet mogelijk. Makkes gebruikte veel  agressieve kleuren, veel rood, zijn penseel vloog over het doek, van links onder naar rechts boven. Toch bracht hij uiteindelijk harmonie in zijn werk. Alle uitbundigheid bleef binnen de grenzen van de compositie. Makkes was geen droge schilder, hij gebruikte ontzettend veel verf om in de slotfase met het paletmes de finishing touch aan te brengen

Wij bieden een fraai Noors berglandschap aan in de forse afmetingen 120 x 80 cm. Dit forse schilderij is representatief voor de harmonie die Makkes in zijn werk wist te brengen.




Naar de site

Nieuwsbrief voorjaar 2009

Het nieuwe toneel uit Amsterdam reist momenteel langs alle vooraanstaande Nederlandse schouwburgen en theaters met het toneelstuk op Hoop van Zegen van Heijermans.

Als achtegrond is het decor uitgevoerd met een reuze afbeelding van ene zeegezicht uit onze collectie, door de zeeschilder Haaike Abraham Jaarsma. De decorontwerper vond dit werk uitstekend de sfeer van een storm op de Noordzee uitbeelden. Wij zijn er best trots op dat dit zeegezicht van Haaike Jaarma nu een toernee door Nederland maakt.

Het schilderij is nog beschikbaar voor Euro 1000,-

Nieuwsbrief zomer 2011



We hebben weer een aantal prachtige zeegezichten van Haaike Abraham Jaarsma in huis. Van deze schilder hebben wij ook een uniek werk met een gezicht op de zeedijk bij Den Helder met de zweminrichting aan het Marsdiep. De afmetingen van de zeegezichten zijn: 100 x 60 cm en het gezicht op de zeedijk meet 50 x 70 cm.

Eveneens nieuw is een sprankelend bloemstilleven van Jan Makkes. Het meet 80 x 75 cm







Aan het eind van de nieuwsbrief een link naar de site plaatsen.




Het verhaal

Kniertje woont in een vissersdorpje aan de Noordzee. Ze heeft haar man en twee zonen verloren aan het water. Ze is arm en moet werken als poetsvrouw bij dezelfde reder Bos, bij wie haar drie mannen voeren. Zo nu en dan krijgt ze een pannetje soep en dan is zij dankbaar. Als het stuk begint heeft ze nog twee zoons over. Geert komt net terug uit de gevangenis, hij is een visser in hart en nieren, maar heeft een opstandig karakter. Barend is de jongste en doodsbenauwd voor de zee. Bos wil ze allebei meenemen op zijn schip Op Hoop van Zegen. Je zou zeggen: drie mannen verliezen is genoeg voor een moeder. Maar ze kan geen kant uit. Het wordt nog dramatischer als het gerucht gaat dat de Hoop een ‘drijvende doodskist’ is. Barendje wil niet, huilt en schreeuwt, maar Kniertje dwingt hem te gaan. ‘Toe nou jongen - Toe nou "God zal je niet verlaten" Het schip vaart uit om nooit meer terug te keren.

Heijermans is de beroemdste toneelschrijver van Nederland. Met Op Hoop van Zegen (1900), dat van Moskou tot New York de wereld overging en gaat, begint Het Toneel Speelt met het regelmatig spelen van zijn bekende en minder bekende toneelstukken.

Kerst expositie 2008

De kerst expositie 2008 was weer een gezellig evenement. Zo konden wij tientallen relaties ontvangen. Hopelijk weer tot volgend jaar.

A.J. van Driesten inspireert zeeschilder Haaike Jaarsma

Van de zeeschilder Haaike Jaarsma (1881), zijn slechts een beperkt aantal landschappen bekend. Zo schilderde hij enkele malen een gezicht op een rivier dat wij eerder kochten als een gezicht aan de Vecht. In de recent verschenen monografie door Marina van Dongen over het leven en het werk van de Leidse impressionist Arend Jan van Driesten (1878-1969) kwamen wij op pagina 150 een vrijwel identieke afbeelding tegen. Het gaat om een aquarel, afgebeeld op de AVRO kalender 1939, bij de maand januari. De titel is: een gezicht op een deel van het dorp Hoogmade.

A.J. van Driensten ;gezicht op Hoogmade

Jaarsma; boerderij aan de Vecht?

Naar de site

Nieuwsbrief kerst 2008

In deze sfeervolle tijd van het jaar zijn we blij dat wij een aantal mooie winterse afbeeldingen kunnen presenteren. Het gaat om een prachtig winters stadsgezicht van Petrus Gerardus Vertin (1819-1893), een winterlandschap met schaatsers en een ijsvisser door Jan Jacob Spohler (1811-1866) en een wintergezicht aan de Zaan door Jan Adriaan de Boer (1902-1989). Daarnaast eveneens van Jan Adriaan de Boer, een olieverf op doek met een stormachtige dag in de Zaanstreek.

Uitbreiding Lexicon

De schilders Vertin en J. J. Spohler hebben wij in onze lexicon opgenomen.

Kerst expositie 2008

Ook dit jaar bent u op

Zondag 28 december, tussen 11.00 en 17.00 uur

van harte welkom bij ons in Opmeer om de collectie, waaronder onze nieuwe aanwinsten te komen bekijken. Zoals ieder jaar is ook Wijnhuis Vinum Bonum uit Den Helder weer aanwezig met een wijnproeverij.

U kunt ons vinden op het adres Opmeerdwerweg 1a, te Opmeer. We zijn tevens bereikbaar op tel 0226358010.

Nieuwe aanwinsten

Petrus Gerardus Vertin (1819-1893) is vertegenwoordigd met een winters stadsgezicht, olieverf op paneel, 76,5 x 63 cm. Het toont een drukke straat met veel persoenen met rechts een monumentale toegangspoort. Het werk is voluit gesigneerd en gedateerd 1849.

Petrus Gerardus Vertin; een drukke winteravond in een Hollandse stad

Jan Jacon Spohler (1811-1866) is vertegenwoordigd met een Hollands ijstafereel, olieverf op doek, 63 x 80 cm. Jan Jacob Spohler werd tot schilder opgeleid op het atelier van de destijds beroemde historieschilder Jan Willem Pieneman. Geleidelijk aan legde hij zich toe op het schilderen van gedetailleerde, Hollandse zomer- en winterlandschappen, met alle ingrediënten die deze taferelen in de 19e eeuw zo geliefd maakten: kalme zomerse riviergezichten met zeil- en roeiboten en bezige figuurtjes, koude wintergezichten met spiegelend ijs, kale bomen, schaatsers, en vaak 'ijspret' rond een koek en zopie.

Jan Jacob Spohler; een drukke winterdag op het ijs

Van Jan Adriaan de Boer hebben wij twee nieuwe werken. Het eerste is ene wintergezicht aan de Zaan. Het is een olieverf op doek, 40 x 50 cm, geplaatst in een nieuwe lijst. Het werk is geschilderd in een expressionistische stijl en het is gedateerd 1976.. Wintergezichten van Jan de Boer zijn gezocht.

Jan Adriaan (Jan) de Boer werd op 17 oktober 1902 in Den Helder geboren.Hij woonde en werkte in Weesp,  Alkmaar, Zaandam, Amsterdam en  Den Ilp (NH).

 Jan de Boer is vele jaren gezien als de  nestor van de Zaanse kunstschilders. Al vroeg deed hij van zijn talenten doen blijken. Tijdens zijn lagere schooljaren, bezocht hij in Weesp waar hij zijn jeugd doorbracht, de avondtekenschool, waar hij les kreeg van de kunstschilder J.J. Koeman.

 Na een kort verblijf in Alkmaar, kwam het gezin de Boer in 1920 naar Zaandam, waar Jan schilderles nam bij Willem Jansen en daar in aanraking kwam met andere Zaanse schilders als Jaap Kaal, Kees Koning, Arie van Mever, die evenals Willem Jansen van grote invloed op de trant van zijn schilderen zijn geweest.

Jan de Boer; Winter aan de Zaan

Eveneens van Jan de Boer een Zaans landschap met een storm over de zaanstreek. Dit werk is eveneens een olieverf op doek met een beeldformaat van 50 x 60 cm. Dit werk is gedateerd 1976.

 

Naar de site

Nieuwsbrief winter 2008

Nieuwe aanwinsten

Een gezicht op een Zuiderzeehaven door Hendrik Cornelis Kranenburg (1917-1997), olieverf op doek, 60 x 90 cm, gesigneerd links onder en eveneens aan achterzijde.

Hendrik Cornelis Kranenburg werd in 1917 in Amsterdam geboren. Hij overleed in 1997 in Bergen op Zoom. Kranenburg woonde en werkte o.a. in Amsterdam, Laren (1943) en sinds 1962 in Bergen op Zoom. Hij was en leerling van de Rijks Akademie voor Beeldende Kunst te Amsterdam o.l.v. H.J. Jurres en W.H. van den Berg. Hendrik Kranenburg schilderde, aquarelleerde, tekende (ook met pen), etste en lithografeerde stadsgezichten, landschappen en portretten. Daarnaast maakte hij wandschilderingen, speelde hij uitstekend piano en was hij een begenadigd beeldhouwer.

Toch is hij het meest bekend geraakt met zijn olieverf schilderijen. Hij schilderde in een vlotte impressionistische stijl in de trant van de Haagse School. Zijn rijke kleuren pallet was zeer uitgesproken en de verf werd met vlotte penseelstreken direct op het doek aangebracht. Zijn landschappen tonen weidse luchten met krachtige wolken partijen

Cornelis Kranenburg; een gezicht op een Zuiderzeehaven

Van de impressionistische landschapschilder Tinus de Jongh (1885-1942) hebben wij een mooi “blond” landschap met een boerderij aan een zandweg. Het is ene fors olieverf op doek, 65 x 83 cm. Het werk is recent professioneel gereinigd en geplaatst in ene prachtige galerie lijst.

Tinus de Jongh; Hollands landschap met een boerderij aan een zandweg

Verder nog een prachtig zeegezicht met botters door de Drentse schilder Harm Jan Oostendorp (`1896-1979). Het is een olieverf op paneel, 28 x 24 cm. Ook dit schilderij is professioneel gereinigd en geplaatst in een nieuwe lijst.

Jan Harm Oostendorp begon op zijn zesde jaar te tekenen. Als stuurman op de koopvaardij trok hij de wijde wereld over. Hij woonde in Nederlands Indie (Batavia, Tegal, Malang en Soerabaja) en Australië, op Ameland, in Haren en in Norg. In Haren woonde hij aan de plas Sassenheim. Zeer tot zijn spijt moest hij die plek verlaten toen de nieuwe Rijksweg werd aangelegd.

In Norg kocht hij een bouwvallige boerderij uit 1717 voor de prijs van 1 gulden., onder het beding dat de nieuwe eigenaar zelf de kosten voor restauratie zou dragen. Met gebruikmaking van stenen van een uit 1700 stammende boerderij in Gasselte die werd afgebroken, is hem dat gelukt.

Vervolgens vatte Oostendorp het plan op om van Norg een kunstenaarsdorp te maken., in de trant van Laren en Bergen. Soortgelijke boerderijen zoals de door hem bewoonde zouden volgens Oostendorp uitstekend kunnen dienen als expositieruimte en als werkplaats waar kunstenaars hun werkwijzen aan de toeristen zouden kunnen tonen.

Oostendorp kreeg o.a. les van J Mulder, H F Boot en LWR Wenckebach. Behalve schilderen, aquarelleren en tekenen (veel in pastel), hield hij zich ook actief bezig met het wandschilderen. Zijn grote voorliefde gaat uit naar het landschap met mooie luchten en waterpartijen. Daarnaast zijn ook paarden en vogelvoorstellingen bekend.

Toen op latere leeftijd zijn gezichtsvermogen sterk achteruit ging en het schilderen steeds moeilijker werd, begon Oostendorp zijn werk van de eigenaars terug te kopoen, om het vervolgens in zijn boerderij te exposeren

Harm Jan Oostendorp; zeegezicht met botters

Naar de site

 

Nieuwsbrief april 2008

Nieuwe aanwinsten

Een prachtig Hollands landschap door Jan H. B. koekkoek met een molen in een drassig polderlandschap in de buurt van Vreeland. Dit schilderij vertoont een sterke invloed van de Haagse School en is geschilderd in de sfeer van de Hollandse impressionisten rondom 1890. Het is een olieverf op doek, 51 x 73 cm, geplaatst in een prachtige monumentale lijst. J.H.B. Koekoek was waar het zijn keuze van onderwerpen betreft, de meest veelzijdige schilder van de familie. Naast zijn specialisme strandgezichten met bomschuiten, schilderde hij ook riviergezichten, scčnes uit het vissersleven, landschappen, genretaferelen en een enkel stadsgezicht.

Jan H.B. Koekoek, Vreeland een watermolen in een drassig landschap

Als jongen was Roel Wildeboer al meegelopen met Jan Sluiters die aan de Kruisstraat te Meppel in t Heerenlogement logeerde toen hij in de jaren 1915-1916 veel in Staphorst werkte. Wildeboer droeg dan zijn schilderskist naar Staphorst. In dezelfde periode kreeg Wildeboer van meester Bos, kwekeling op de Vledderschool, geld om zelf penselen en een verfdoos te kopen. De twee Meppeler schilders waarmee Wildeboer het meeste omging waren Idserda en Keizer. Later zouden Wildeboer en Idserda elkaar in Hilversum weer tegenkomen.

Het landschap met een knotwilg aan een sloot, olieverf op doek, 60 x 50 cm, is een vroeg werk uit ’t Gooi. Het is geschilderd in de kenmerkende lichte kleurstelling van Wildeboer.

Roel Wildeboer, een knotwilg aan een sloot

Hendrik Cornelis Kranenburg is het meest bekend geraakt door zijn olieverf schilderijen in een vlotte impressionistische trant van de Haagse School. Zijn rijke kleuren pallet was zeer uitgesproken en de verf werd met vlotte penseelstreken direct op het doek aangebracht. Zijn landschappen tonen weidse luchten met krachtige wolken partijen. Dit Parijse stadsgezicht op de Place du Tertre is vlot en trefzeker in een licht pallet op het doek gezet. Het meet 61 x 85 cm en het is geplaatst in een nieuwe lijst.

Het Place du Tertre (Heuvelplein) is een beroemd pleintje in het hart van de Parijse wijk Montmartre en gelegen op korte afstand van de basiliek Sacré-Coeur, waar schilders, portrettekenaars en silhouetknippers aan het werk zijn. Men kan hier niet alleen landschapschilderijen kopen, maar ook een eigen portret of karikatuur laten maken. Het herinnert aan de tijd toen vele bekende kunstenaars hier leefden (o.a. Pablo Picasso)

H.C. Kranenburg, Parijs Place du Tertre

Naar de site

Nieuwsbrief januari 2008

Wij wensen u een voorspoedig en gezond 2008 toe en wij hopen u dit jaar bij ons in Opmeer te mogen verwelkomen om u onze collectie te tonen. Maakt u svp wel even telefonisch of per mail een afspraak, kunst@hccnet.nl of 0226358010.

Tentoonstellingen

Jan van Herwijnen, schilder uit zelfbehoud

Van 11 maart t/m 15 juni 2008 is in Museum Kranenburgh, Bergen nh, de tentoonstelling Jan van Herwijnen, schilder uit zelfbehoud. De kunstenaar Jan van Herwijnen (1889-1965) woonde vanaf 1936, met enkele onderbrekingen, in Bergen. In deze overzichtsexpositie wordt onder meer duidelijk hoe Van Herwijnens schilderstijl van periode tot periode kon variëren, terwijl zijn handschrift toch duidelijk herkenbaar blijft.

De in Delft geboren Van Herwijnen groeide op als arbeiderskind in Amsterdam. Hij was autodidact en ontwikkelde zich in een eigen richting, zonder zich aan te sluiten bij een kunstenaarsgroep. Hij wordt wel eens gemakshalve bij de groep kunstenaars van de Bergense School ingedeeld, maar dat is niet terecht. Jaren vol lichte, kleurrijke, soms ook ‘kwetsbare’ schilderijen met bloemen en stillevens werden afgewisseld door donkere stijlperioden, waarin Van Herwijnen expressieve, sombere landschappen en portretten schilderde

Zie voor meer informatie; www.museumkranenburgh.nl

Dick Douwe Groen (1920-1986 )

Een trouwe bezoeker van onze site melde dat hij is gestart met een website over de Haagsche Kunstschilder Dick Groen,Vermelding Pieter A.Scheen supplement blz. 23   

Voor meer informatie; www.groen-kunstschilder.nl

Nieuwe aanwinsten

Victor Bauffe werd op 26 februari 1849 in Bergen (België) geboren en hij overleed op 12 oktober 1921 in Den Haag. Hij was leerling van de Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag en van zijn vriend J.H. Weissenbruch. Hij was een bekend Haags landschapschilder en hij heeft veel geaquarelleerd. Werkte o.a. in Kortehoef uit welke periode het aangeboden werk dateert en in Renkum en Voorschoten.

Victor Bauffe, een Hollands landschap met vee aan een wetering

Gerard August Marie Joseph Hageman werd op 27 mei 1888 in Den Haag geboren. Hij overleed op 14 december 1963 te Bilthoven. Gerard Hageman werkte enige tijd op het toenmalige Ministerie van Oorlog in Den Haag. Ook was hij enkele jaren vertegenwoordiger bij de Firma Pneus Englebert. Hij vertrok eind twintiger jaren naar Monaco, waar hij zich autodidactisch ontwikkelde in de schilderkunst. Na een verblijf aldaar van enkele jaren keerde hij weer naar Nederland terug, waar hij zich inmiddels als kunstschilder in zijn levensonderhoud kon voorzien.

Gerard Hageman was geen aanhanger van enige schilders School. Wel zijn enkele impressionistische elementen, en de beďnvloeding van de Haagse School in zijn werk terug te vinden. Hij schilderde hoofdzakelijk (bloem)stillevens, landschappen, zeegezichten, stadsgezichten en een enkel (kerk)interieur.

Exposeerde onder meer in 1934 samen met de impressionistische schilder Le Blanc, (pseudoniem voor Adriaan Terhell, 1863-1949) in het Grand Hotel te Heerlen.

Van Gerard Hageman bieden wij een duinlandschap aan, olieverf op doek, 50 x 70 cm.

Gerard Hageman, gezicht op de Haagse duinen

Van de zeeschilder Haaike Abraham Jaarsma ( 1881-1970) bieden wij een fraai oceaan stuk aan, op een stormachtige dag.. Het is een olieverf op board in de afmetingen 50 x 70 cm.

H. A. Jaarsma, storm op de oceaan

Van de hand van de impressionist Piet van Oosterum (1914-2006), is het stilleven met gemberpot. Het is een olieverf op doek, 60 x 50 cm.

Piet van Oosterum is in 1914 in Den Helder geboren. Hij vormde zich zelf en legde zich oorspronkelijk toe op het schilderen naar model en het portret schilderen. Hij is veelzijdig in zijn onderwerp keuze. Het strand, bollenvelden en het weidse landschap. Voor sommige onderwerpen is hij van mening dat grote doeken onontbeerlijk zijn. De lissen in het Zwanewater bijvoorbeeld, dat beeld kun je niet klein schilderen, meent hij. Hetzelfde geldt voor zonnebloemen, anders worden dat madeliefjes.

Het meest plezier beleeft Piet van Oosterum aan het portretschilderen. Dat doe je met zijn tweeën. Schilderen, zo zegt hij, is over het algemeen een eenzaam beroep. Het maken van portretten is bovendien uitdagend. Je moet immers het karakter laten zien. Een mens heeft van binnen ook nog iets, en dat moet er uit komen.

 Volgens Van Oosterum moet een schilder, schilderen zo als hij of zij is. Jezelf zijn, dat is heel belangrijk. Zelf zegt hij realistisch te schilderen, maar niet heel fijn. Hij schilderde oorspronkelijk in vlakken op een grove manier. Zijn stijl heeft zich heel langzaam veranderd en is meer impressionistisch geworden.

Regelmatig trok hij er op uit om het landschap in olieverf vast te leggen. Vele jaren gaf Piet van Oosterum bij Arti in Alkmaar les in portret en figuur schilderen. Door heel Nederland heen heeft hij geëxposeerd.

Piet van Oosterum, stilleven met gemberpot

Naar de site


Naar de Site

Ga terug