Paul van der Ven (1892-1972)

  • Een gezicht op een moestuin
  • olieverf op doek, 40 x 50 cm                     
  • gesigneerd voluit l.o.
  • VERKOCHT

  • gezicht op een hofje
  • olieverf op doek, 105 x 78 cm, geplaatst in een fraaie ornamenten lijst
  • gesigneerd voluit l.o.                 VERKOCHT
  • herkomst; particuliere collectie

Het werk van Paul van der Ven won in de loop der jaren aan kracht en het droeg het stempel van een hoog ontwikkelde bekwaamheid. Zijn vroegste doeken waren verbluffend doorwerkt en fijn in elk detail. De accurate behandeling van bepaalde details onderstreepte zijn intense aandacht voor het te schilderen object. Mocht hij in zijn vroege werk nog wel eens  te geforceerd op niet functionele details ingaan, later wist hij op dit punt punctueler te werken en wordt zijn penseel losser.

Zijn vroege werk had de statische schoonheid die inherent is aan zeer ver doorgevoerde academische perfectionisme. Deze werken  zijn met een fijn puntig penseel neergezet, zijn stevig van kleur en vertonen een bepaalde contrastwerking in de kleurstelling. Toch was zijn koloriet helder en harmonisch.  Later werk vertoont een vrije, meer impressionistische toets. Ongehinderd door problemen van technische aard kwam hij tot een grotere picturale vrijheid, zonder evenwel veel van zijn detaillisme prijs te geven. Zijn werk won in de loop der tijd aan intensiteit en levendigheid.

In het Vrije Volk van 6 september 1967 schreef de kunstcriticus Jan P. Koenraads; Paul van der Ven is een kundig en gevoelig kunstenaar en hoewel zijn werk het ruimtelijk ook doet, is het toch wenselijk deze serieuze kunst als het ware “op de hand te bekijken”  om het ten volle te kunnen waarderen en genieten.