Lydia de Loos (1963)

  • Gezicht op een scheepswerf                   EUR 600,-

  • olieverf op doek, 30 x 40 cm

  • voluit gesigneerd r.o.

  • herkomst; direct uit het atelier van de kunstenares

  • Italiaans bergdorp                          EUR 800,-

  • olieverf op doek, 80 x 65 cm

  • voluit gesigneerd r.o. gedateerd 1993

  • herkomst; direct uit het atelier van de kunstenares

  • havengezicht met afgemeerde schepen                     Prijs op aanvraag

  • olieverf op doek, 70 x 50 cm in een lijst van juthout

  • voluit gesigneerd en gedateerd 1992

  • herkomst; direct uit het atelier van de kunstenares

  • aquarel met een Hollands landschap, 11x 22 cm, met passe-partout 26 x 40 cm

  • voluit gesigneerd                                   VERKOCHT

  • herkomst; direct uit het atelier van de kunstenares                                                    

  • bloemstilleven met chrysanten                         Prijs op aanvraag

  • olieverf op doek, 70 x 90 cm in nette lijst

  • gesigneerd Lydia en gedateerd ‘92

  • schepen in de Provence                                  Prijs op aanvraag

  • aquarel, 11 x 22 cm, incl passe-partout, 26 x 40 cm                          

  • zonder lijst        

  • gesigneerd Lydia

  • Hollands landschap met een molen aan een vaart

  • aquarel, 11 x 22 cm, met passe-partout, 26 x 40 cm

  • zonder lijst                                               VERKOCHT

  • gesigneerd Lydia

  • Stad aan de Provence

  • aquarel, 21 x 13 cm, met passe-partout en lijst 26 x 35 cm

  • zonder lijst                                   Prijs op aanvraag

  • gesigneerd Lydia

  • Hollands landschap met schepen in een vaart

  • aquarel, 17 x 30 cm, met passe-partout 30 x 50 cm

  • zonder lijst                                      Prijs op aanvraag

  • Huisduinen, gezicht op de vuurtoren

  • olieverf op doek, 60 x 80 cm                   Prijs op aanvraag

  • gesigneerd Lydia en gedateerd ‘05

  • winterlandschap West Friesland                       VERKOCHT

  • aquarel, 16 x 36 cm, met passe-partout 30 x 50 cm

  •  zonder lijst                                  

De aquarellen en schilderijen van Lydia de Loos vertonen de kenmerken van een gedreven en een gepassioneerd kunstenares. Lydia is in 1963 in Den Helder geboren.  In 1987 begon zij haar talent te ontdekken toen zij werd aangetrokken door het aquarelleren. Met een dwangmatige ijver maakte zij zich deze techniek eigen. Overal waar zij ging,  had zij haar verf en penselen bij zich. Van haar studiereizen naar België en Frankrijk keerde zij met vele aquarellen terug.

Kort daarop nam zij haar eerste lessen bij Elly Kroon. Daar ontmoete zij de schilder Gerrit de Vries (1924-2002), die zich al verder in het aquarelleren had ontwikkeld. Van hem leerde Lydia de fijne kneepjes van de techniek. Lydia en Gerrit besloten zich verder te ontwikkelen aan de Nieuwe Academie in Utrecht waar zij 5 jaar lang lessen volgden. Hier werden alle aangeleerde technieken weer afgelegd en op basis van nieuw  inzichten ontwikkelde zij haar eigen stijl. Tijdens de eerste maanden aan de Nieuwe Academie vroeg Lydia zich af of de docenten wel goed bij hun hoofd waren. Nu volgt zij zelf in haar lessen dezelfde methodiek; haar leerlingen moeten open willen staan voor nieuwe indrukken en nieuwe technieken. 

Om te schilderen moet je volgens Lydia eerst kunnen aquarelleren. Om dit weer in de vingers te krijgen moet je kunnen tekenen. Met Gerrit de Vries toog Lydia in de 90er jaren iedere dag op pad om te aquarelleren en te schilderen. Zo trokken zij regelmatig naar Friesland om bootjes te schilderen. In kleuren was ik goed, zegt Lydia, bootjes waren nieuw voor mij.

Lydia de Loos en Gerrit de Vries hebben elkaar over en weer geďnspireerd.  Ze hadden veel steun aan elkaar. Gerrit werkte tonig en gestructureerd, Lydia was zoekende in haar composities en in haar benadering, maar zij was sterk in haar kleurgebruik.

Lydia is niet snel tevreden, zij is nog steeds zoekende naar nieuwe vormen van expressie. Het is een ontdekkingstocht om uiteindelijk vast te kunnen stellen wat er allemaal met olieverf kan. Olieverf heeft een eigen leven en Lydia waakt er voor een doek niet dood te schilderen, het gaat om de eerste indrukken, om impressies en om een reflectie van haar stemming. Structuur brengt Lydia in haar leven door gedisciplineerd te werken. Iedere dag schildert zij in haar atelier, in een fraaie stolpboerderij onder de kust in het Noord Hollandse Sint Maarten.

Hier en in  haar dagelijks  leven doet zij veel inspiratie op. Dagelijks maakt zij een wandeling over het strand; lekker uitwaaien en je hoofd leeg laten waaien. De zee boeit haar constant. Haar hoofd zit altijd vol ideeën. Lydia is de hele dag met schilderen bezig. Het zou dan ook haar grootste wens zijn om meer uren in een dag te krijgen.

Haar werk is onder te verdelen in verschillende periodes: de passie voor het aquarel, de constructieve periode waarin alles moest kloppen, de bloemenperiode  en de vrije periode waarin zij zich nu bevind. Lydia schildert een dorp tegen een bergachtige achtergrond als een bloemstilleven, de huizen zijn als een boeket gegroepeerd. Lydia is een colorist, haar kleurgebruik is een van haar sterkste kanten. Haar kleurstellingen versterken en contrasteren. De fauvisten Henri Matisse en Kees van Dongen, maar ook de Duitse expressionist Emiel Nolde en dichter bij huis de schilders van de Bergense School weten haar te inspireren.

Lydia de Loos schilderde vroeger om te scheppen, maar zelden wilde zij afstand doen van haar werk. Pas onlangs heeft zij enkele werken verkocht.

Op 1 oktober 2006 zal onder de titel  “passie”, aan het werk van Lydia de Loos een expositie worden geweid in het Huisduiner kerkje.

 

Ga terug