Tinus de Jongh (1885-1942)

  • Hollands landschap met een zandweg aan een beek

  • olieverf op doek, 80 x 105 cm                     VERKOCHT
  • Herkomst; particuliere collectie Heemstede
  • gesigneerd; voluit r.o.

  • Hollands herfstlandschap met berken

  • olieverf op doek, 70 x 85 cm                  VERKOCHT
  • Herkomst; particuliere collectie Heemstede
  • gesigneerd; voluit r.o.

  • Hollands landschap aan een wetering

  • olieverf op doek, 50 x 59 cm, in een nieuwe lijst
  • gesigneerd; voluit r.o.                         VERKOCHT

Marinus Johannes ( Tinus ) de Jongh werd in 1885 in Amsterdam geboren. Hij overleed in 1942 in Bloemfontein. Hij woonde en werkte in Amsterdam en hij vertrok in 1921 vanuit Watergraafsmeer naar Zuid Afrika. Daar vestigde hij zich in eerste instantie in Kaapstad.

Tinus de Jongh vormde zich zelf. Hij tekende, etste en schilderde landschappen en dorpsgezichten. In Nederland kreeg hij erkenning nadat het Stedelijk museum in Amsterdam een werk van hem aankocht.

 

In Zuid Afrika kreeg hij grote bekendheid en ontwikkelde hij zich tot een van de meest aansprekende schilders in de eerste helft van de 20e eeuw.. Zijn vroege Hollandse landschappen zijn geschilderd in de impressionistische stijl van de Haagse School.

Tinus de Jongh (Marthinils Johannes de Jongh) was one of South Africa’s  most popular painters. Self-taught, he began his career as a decorator in Holland,  and then pursued painting full-time. He achieved some note when the Stedelijk Museum in Amsterdam purchased one of his early pictures. He arrived in South Africa in 1921, practicing a sober style within the Dutch tradition, typified there by Stid Life with Birds and Hare. The light and landscape of South Africa soon caused him to abandon his muted palette in favour of more saturated colours. His formulaic approach to painting Cape landscapes with gabled farmhouses created such a demand that he abandoned his considered brushwork in favour of a broader palette knife technique. His etchings sold in the hundreds through his dealer Louis Woolf.

In 1934, controversy arose from allegations that Woolf had forged the artist's signature on thousands of them. De Jongh's sentimental variations of the Cape landscape attracted many admirers, much to the dismay of some. In 1929, W.H. Hill, a Durban art critic, wrote of him as follows: "Mr. de Jongh wears a Van Dyke beard, he affects a black velvet jacket and brown trousers, and he lives at 'Rembrandt House'. His four pictures are what one would expect from a gentleman who wears a Van Dyke beard and commits other crimes enumerated. He sees South Africa through a beautiful haze of crushed strawberry jam, and some of the clots of yellow on his canvas must be at least a quarter of an inch thick."

 

 
 
 

Ga terug